Iklan


MEMORANDUM BANTAHAN

|

MEMORANDUM BANTAHAN

PEMBINAAN RUMAH PEMBAKARAN MAYAT DAN PERKUBURAN CINA,

DI LOT 441 KG PONDOK KEMPAS, MUKIM SELANDAR, MELAKA.

PENDAHULUAN

Melalui memorandum ini kami Jawatankuasa Bertindak yang mewakili para penduduk Kg Pondok Kempas dan Kg Kesang Pajak memohon jasa baik pihak Yang Amat Mulia Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Melaka, YAB Ketua Menteri, YB Sahibus Samaha Mufti Negeri Melaka untuk mengkaji bantahan kami ini dengan penuh rasa tanggungjawab di dunia dan akhirat.

OBJEKTIF

Adalah kami membantah dengan bertujuan untuk mempastikan ;

a) PROJEK PEMBINAAN INI HENDAKLAH DIHENTIKAN SEGERA.

b) KERAJAAN NEGERI DIPOHON MENGALIHKAN KE KAWASAN LAIN YANG TEPAT UNTUK KAUM CINA.

c) BANGUNKAN TAPAK INI DENGAN PROJEK YANG LEBIH EKONOMI DAN MAMPU MEMBANTU KEHIDUPAN RAKYAT SETEMPAT.

d) UNTUK MENJAMIN KELANGSUNGAN SOSIO BUDAYA PENDUDUK YANG TERUS BERADAB

LOKASI

Kedudukan Kg Pondok Kempas adalah di tengah-tengah perjalanan dari Jasin ke Selandar. Kampung terdekat dan bersebelahan dengannya adalah Kg Kesang Pajak. dimana jaraknya dari Bandar Jasin adalah kira-kira 7km manakala ke Pekan Selandar jaraknya juga sekitar 7km . Manakala, dari Bandar Melaka pula adalah direkodkan sejauh 40km. Maka, kedudukan sebenar tapak yang dicadangkan adalah betul-betul di hadapan simpang masuk Estet Cheng Lok, Selandar.

NB: a) pelan atur jalan dari JKR dikepilkan.

b) pelan lokasi tapak projek dari Majlis Perbandaran Jasin juga dikepilkan

CIRI KEPENDUDUKAN

Kelompok bangsa MELAYU dan beragama ISLAM adalah hampir 100% MENETAP di Kg Pondok Kempas dan Kesang Pajak, Jumlah penduduk yang diketahui adalah dianggarkan 1500 orang, di mana golongan tua adalah sekitar 10% manakala golongan pemuda adalah merupakan kelompok utama di kedua-dua kampung ini.

Pekerjaan utama penduduk adalah terdiri dari penoreh getah, buruh, tukang kebun, pekerja kilang dan penternak kambing dan lembu. Hanya sebilangan kecil terdiri daripada kakitangan kerajaan atau pesara.

SEJARAH TAPAK

Tanah yang dijadikan tapak cadangan perkuburan Cina dan rumah pembakaran mayat ini adalah seluas kira-kira 78 ekar. Menurut beberapa orang warga emas di kampung ini, tanah tersebut asalnya adalah tanah pertanian iaitu bekas ladang getah milik seorang Cetti. Kemudian pernah dibeli oleh Persatuan Bekas Perajurit untuk dimajukan sebagai kawasan perumahan. Tetapi usaha ini dikatakan telah terbengkalai begitu sahaja dan akhirnya tanah tersebut tergadai ke bank. Kini menjadi milik pemaju yang sedang mengussahakan projek tanah perkuburan tersebut.

FAKTOR BANTAHAN

Telah dikenalpasti beberapa aspek utama yang akan menjadi kesan kepada kami adalah:

1. KAEDAH PEMBANGUNAN PROJEK

a. Lokasi tapak projek ini tidak pernah diwartakan oleh pihak PBT Jasin, untuk dimajukan sebagai kawasan perkuburan atau jirat dan rumah bakar mayat.

b. Pemaju projek ini juga telah memulakan kerja tanpa mempamerkan sebarang papan tanda pembangunan yang telah diluluskan,

c. Kawasan tapak pembanguan yang seluas 78 ekar, ini seharusnya mendapat kelulusan dan laporan Jabatan Alam Sekitar dan hal ini telah tidak dilakukan.

2. KESELAMATAN LALULINTAS;

a. Tiadanya laluan masuk utama ke kawasan tapak cadangan projek

b. Jalan utama Jasin-Selandar adalah yang berhadapan simpang masuk estet dikhuatiri amat berbahaya disebabkan selekoh tajam. Kami mohon pihak JKR Cawangan Jalan membuat kajian mendalam dan menyeluruh.

c. Simpang masuk dan selekoh tajam ini adalah laluan utama pihak estet untuk membawa keluar hasil estet ke kilang.

d. Jalan utama ini juga selain berselekoh tajam ianya juga ditambah lagi dengan berbukit tinggi. Jadi, di sepanjang jalan untuk laluan masuk ke tapak projek merupakan kawasan kemalangan utama di kampung ini.

Oleh kerana itu, pihak pemaju menghadapi masalah besar bagi membentuk jalan masuk utama ke tapak projek. Maka itu pihak pemaju amat berminat untuk membeli tanah tapak rumah Tn Hj Abdullah B. Hassan, dan seterusnya menawarkan harga yang cukup tinggi . Namun, kami bersyukur di atas sifat rasa tanggungjawab sosial , beliau telah menolak tawaran ini kerana jika beliau menerimanya ini adalah satu kaedah pengusiran yang terang-terangan dilakukan.

3. KESAN ALAM SEKITAR

a. Tiadanya laporan daripada Jabatan Alam Sekitar, kerana setiap pembangunan yang melebihi kawsan seluas 25 ekar, maka laporan teknikal pembangunan hendaklah dibentangkan.

b. Sistem peparitan yang sedia ada di sekitar kawasan tapak adalah gagal untuk menampung limpahan air hujan akibat langsung tapak projek ini

c. Kawasan kampung ini adalah merupakan laluan mata angin kencang, dan besar kemungkinannya bakal mengundang kejadian angin ribut lebih dahsyat kelak. Kes kejadian ribut di kampung baru-baru ini adalah petanda jelas sebagai bukti rakyat mungkin menampung kerugian yang agak besar .

Dewasa kini penduduk kampung telah pun terseksa dan terpaksa menanggung kesan gangguan lalat yang amat kronik disebabkan wujudnya ladang-ladang ternakan ayam yang sedia ada tanpa ada sebarang penjelasan dan pembelaan dari pihak berkuasa selama ini (dianggarkan 9 buah ladang ternakan ayam di sekitar kampung ini ).

4. KESAN AKTIVITI PERAYAAN

a. Bunyi BISING

b. Lalulintas yang sesak

c. Bau pembakaran mayat yang menjijikan

d. Pembakaran terbuka colok-colok yang besar dan banyak , menghasilkan asap dan bau yang tidak menyenangkan bagi rakyat dan penduduk kita yang beragama ISLAM.

e. Pembawakan sosio budaya yang kurang sihat kepada generasi muda di kampung

f. Kesan psikologi yang amat mendalamkan kepada penduduk terutama yang beragama Islam. Kami akan menanggung seumur hidup rasa tekanan (stress) dan rasa takut terutama di kalangan anak-anak bilamana melihat kawasan kuburan yang luas dan tersergam.

g. Kesan yang paling membimbangkan adalah rasa prejudis dan benci dalam jangkamasa panjang nanti. Bolehkah kita semua menjamin perasaan ini tidak akan timbul?

5. PEMBANGUNAN PROJEK YANG TIDAK MAMPAN EKONOMI

Sesungguhnya projek pembangunan ini adalah langsung tidak memberi sebarang skala ekonomi kepada rakyat dan orang kampung.Bahkan tidak memberikan sebagarn manfaat pun kepada penduduk kampungini. Marilah kita sama-sama membuat satu kiraan kasar melalui timbal-balik keuntungan pembinaan masjid yang ditawarkan, seperti berikut

Kawasan tapak adalah 78 ekar,

Luas 1 ekar mampu menyediakan 310 buah lubang kubur,

Maka jumlahnya adalah, 78 x 310= 24,180 buah lubang

Manakala, secara purata sahaja satu lubang berharga RM 8K

Maka, jumlah jualan lubang secara minima adalah, 24,180 x RM8K = RM 193,440,000.00

Oleh itu, mereka mampu meraih jualan melebihi RM250 juta

MANAKALA,

Pembinaan masjid hanya untuk seluas , 4 ekar

Kos pembinaan masjid bagi menampung 500 orang jemaah, maksima RM 2 juta sahaja.

APAKAH PIHAK MAIM, MENGETAHUI AKAN CARA PEMBERIAN TANAH TAPAK MASJID INI?

KAMI PENDUDUK KAMPUNG TIDAK PERNAH MEMOHON ATAU MENGHARAPKAN PEMBERIAN SAGUHATI TAPAK MASJID BARU SEPERTI INI!

DAN

Pemberian saguhati kepada JKKK asalnya hanya 2 ekar (untuk tujuan tapak mesjid) dengan nilai tidak melebihi RM 70K.

( MOHON LAPORAN KE SPRM, MELAKA UNTUK SIASATAN RASUAH)

JUSTERU ITU KIRAAN SECARA RAMBANG INI TELAH GAGAL MENUNJUKKAN SEBARANG KEUNTUNGAN DI ATAS DUNIAWI JAUH SEKALI UNTUK KIRAAN NILAI TIMBANGAN ILLAHI. DI MANA, MASJID INI MEMERLUKAN PENJAGAAN SEPENUH MASA KELAK, DI MANAKAH SUMBERNYA.

TINDAKAN UNDANG-UNDANG

a. MEMFAILKAN SAMAN KEPADA PIHAK PBT JASIN, KERANA GAGAL MEWARTAKAN KAWASAN INI

b. LAPORAN KE SPRM, MELAKA DI ATAS SOGOKAN TANAH KEPADA JKKK

LAMPIRAN

a) SENARAI JAWATANKUASA BERTINDAK PENDUDUK

b) KENYATAAN MEDIA DAN KERATAN AKHBAR

c) SURAT BANTAHAN

0 comments:

Catat Ulasan