Iklan


JKB MENYERAHKAN MEMORANDUM

|

Jasin, Melaka - 03/06/09: Syukur ke hadarat Ilahi, walau pun menghadapi pelbagai rintangan, pihak Jawatankuasa Bertindak (JKB) Membantah Pembinaan Rumah Bakar Mayat & Jirat Cina Pondok Kempas/Kesang Pajak telah berjaya menyerahkan 'Memorandum Bantahan' kepada Tuan Yang DiPertua Melaka, Ketua Menteri Melaka, Sahibus Samahah Mufti Negeri.

8.30 pagi - Rombongan pihak JKB tiba di Kompleks Seri Negeri untuk menyerahkan 'Memorandum' kepada Ketua Menteri, tetapi malangnya Ketua Menteri tiada di situ, beliau dan beberapa Exco bermesyuarat di Kompleks Al-'Azim. Walau bagaimana pun JKB berpeluang bertemu Setiausaha Sulit(SUKS) Ketua Menteri. Pada mulanya SUKS enggan menerima 'Memorandum Bantahan' itu, tetapi setelah didesak oleh pihak JKB, akhirnya beliau menerima 'Memorandum' tersebut. Sejurus selepas itu pihak JKB bertemu Y.B. Khidir di situ juga, Yang Berbahagia Abdullah Hassan, Naib Pengerusi JKB bertanya kepada Y.B. Khidir 'sama ada beliau tahu atau tidak tentang isu Jirat Cina & Memorial Perkuburan terbabit?. Y.B. Khidir menjawab saya tidak tahu!. Abdullah Hassan dengan tegas mempersoalkan kepada Y.B. tersebut, macam mana awak tidak tahu?, itu tandanya Y.B. tidak turun padang!.

9.30 pagi - Sebelum beredar, pihak JKB mengadakan sidang media di lobi Kompleks Seri Negeri.

9.45 pagi - JKB beredar dari Kompleks Seri Negeri dan menuju ke Pejabat Tuan Yang DiPertua Negeri Melaka.

10.00 pagi - Setibanya di situ, JKB bertemu Pegawai Peribadi Tuan Yang DiPertua, kerana di waktu itu Tuan Yang DiPertua belum tiba di pejabat beliau.

10.30 pagi - Tuan Yang DiPertua tiba, maka tercapailah hasrat JBK dan penduduk kampung untuk menyerahkan 'Memorandum' tersebut secara terus kepada Tuan Yang DiPertua. Tuan Yang DiPertua berkata, beliau akan baca dan meneliti 'Memorandum' tersebut, dan mencuba sesuatu menyelesaikan Isu Jirat Cina & Memorial Perkuburan itu.

11.00 pagi - JKB tiba di Jabatan Mufti Negeri Melaka, dan menyerahkan 'Memorandum' kepada wakil Mufti Negeri Melaka.

Insya-Allah, seterusnya pada hari Jumaat ini, peguam yang mewakili JKB dan penduduk kampung akan melakukan injuksi mahkamah.

0 comments:

Catat Ulasan