Iklan


DEMONSTRASI AMAN SIRI KEDUA!

|

Jasin, Melaka - 31/05/09: Jawatankuasa Bertindak (JKB) Membantah Pembinaan Rumah Bakar Mayat & Jirat Cina Pondok Kempas/Kesang Pajak, dan penduduk jati Kg. Pondok Kempas telah mengadakan Demonstrasi Aman/Perhimpunan siri kedua.

Kalian sudah sedia maklum, ianya tidak lain dan tidak bukan adalah demi membantah pembinaan Jirat Cina dan Rumah Pembakaran Mayat.

2.30 petang - Pihak JKB telah bersiap sedia untuk memulakan perhimpunan, namun begitu setelah hampir setengah jam pihak kami menunggu, penduduk/penyokong yang hadir hanyalah terlalu sedikit.

Ini memperlihatkan bahawa, perhimpunan kali ini agak hambar jika dibandingkan dengan perhimpunan siri pertama, kehadiran hanyalah sekitar 50 orang sahaja. Kerana ramai di antara penyokong-penyokong yakni penduduk jati Kg. Pondok Kempas tidak berpeluang atau takut untuk menghadirkan diri.

(a). Puncanya:

1. Ada yang pergi ke majlis kenduri kahwin saudara mara mereka di lokasi yang agak jauh, lantas mereka tidak sempat pulang untuk menghadiri perhimpunan tersebut.

2. Sejak awal pagi lagi ada pihak tertentu, telah melakukan lawatan rumah ke rumah untuk mengancam dan menakut-nakutkan penduduk kampung, dengan harapan yang keji supaya penduduk berasa gerun untuk menghadiri perhimpunan tersebut.

3. Ada maklumat yang tidak sahih, mengatakan banyak sekatan jalanraya yang dilakukan oleh pihak Polis(PDRM)

4. Penduduk berasa gerun untuk hadir, kerana sungguh ramai kehadiran pihak polis yang lengkap bersenjata di sekitar kawasan perhimpunan. Trak polis turut bersiap sedia.

Sebelum sidang media diadakan, pihak OCPD(Ketua Polis Jabatan) mengelilingi dan mengancam Ayahanda saya selaku Naib Pengerusi JKB, dengan memberi pilihan.


(b). Pilihan:

1. Bersurai daripada mengadakan perhimpunan.

2. Jika tidak bersurai, pihak polis akan menahan dan mendakwa Ayahanda saya.

Wajarkah pihak polis melakukan sedemikian rupa?

Lalu Ayahanda saya dengan tegas bertanya, adakah dalam kawasan halaman rumah saya pun tidak boleh?. OCPD tetap ingin menghalang perhimpunan tersebut diadakan dengan berkata, tidak boleh!.

Dalam suasana tegang itu, sdr. Zamzizul bergegas menenangkan keadaan, lantas beliau bertanya kepada OCPD, bagaimana jika diadakan dalam rumah rumah?.

Akhirnya OCPD mengizinkan kami meneruskan perhimpunan, tetapi dengan syarat penduduk/penyokong semua masuk ke dalam rumah. Justeru itu penduduk/penyokong diarahkan masuk ke dalam rumah!.

3.00 petang - Dengan hanya kehadiran penduduk sekitar 50 orang, pihak JKB tetap meneruskan perhimpunan dan sidang media di kawasan anjung rumah kami.

Yang Berbahagia Pengerusi JKB, Mohamad Bin Keling memulakan sidang media. Beliau memberikan serba sedikit alasan dan ancaman negatif kepada penduduk.

(c). Antaranya, Kesan Aktiviti Perayaan :

1. Bunyi BISING

2. Lalulintas yang sesak

3. Bau pembakaran mayat yang menjijikan

4. Pembakaran terbuka colok-colok yang besar dan banyak , menghasilkan asap dan bau yang tidak menyenangkan bagi rakyat dan penduduk kita yang beragama ISLAM.

5. Pembawakan sosio budaya yang kurang sihat kepada generasi muda di kampung

6. Kesan psikologi yang amat mendalamkan kepada penduduk terutama yang beragama Islam. Kami akan menanggung seumur hidup rasa tekanan (stress) dan rasa takut terutama di kalangan anak-anak bilamana melihat kawasan kuburan yang luas dan tersergam.

7. Kesan yang paling membimbangkan adalah rasa prejudis dan benci dalam jangkamasa panjang nanti. Bolehkah kita semua menjamin perasaan ini tidak akan timbul?

Sumber: Memorandum Bantahan

Beliau menegaskan lagi, ini bukanlah isu perkauman, tetapi wajarkah projek pembinaan sedemikian berada di tempat yang berpenduduk? Kaum Cina pun tidak sudi rumah berdekatan kubur, jika ia berlaku hilanglah Fengshui.

Seterusnya sdr. Zulkefli Othman menerangkan tentang langkah-langkah segera akan diambil.

(d). Tindakan:

1. Pada hari Rabu ini, pihak JKB akan menghantar Memorandum Bantahan kepada pihak Ketua Menteri, ahli Exco, Jabatan-jabatan kerajaan negeri Melaka.

2. Laporan kepada SPRM akan dibuat untuk mendakwa dan menyiasat pihak-pihak yang meluluskan projek pembinaan Jirat Cina terbabit.

3. Injuksi mahkamah akan dibuat untuk mencabar keputusan Exco dalam meluluskan projek pembinaan tersebut.

Penutupnya, sdr. Zamzizul membangkitkan semangat penduduk/penyokong dengan berkata.

(e). Kata-kata sakti:

1. Hidup-hidup, hidup Rakyat.

2. Hancur-hancur, hancur PEMAJU!.

3. Lahanat-lahanat, lahanat PEMAJU!.


Tiga dari kiri - Pakcik Ibrahim Baba a.k.a. Veteran ABIM.


Sdr. Adli, Setiausaha Sulit Khas kpd Naib Pengerusi JKB.


OCPD memantau keadaan.


Dari kiri- Tok Laya a.k.a. Pejuang Veteran dan sdr. Md. Dan.


Dari kiri - Adli, Aida Nur Latiffa a.k.a. Srikandi Cilik dan Muna Izzah a.k.a Srikandi Cilik.


Aiman a.k.a. Wira cilik tak kisah, tapi kali ini Aiman kisah untuk turut sama berjuang!.


Antara penyokong yang hadir.


Beberapa anggota polis beruniform lengkap dengan senjata M16 dan juga Special Branch(SB) melakukan
kawalan.


Kurang pasti - Adakah di situ semuanya polis dan SB?.


Timbalan OCPD bertanya sesuatu kepada Pakcik Jamin Jepun.

Dari kiri - Setiausaha JKB, Zamzizul(berbaju putih) dan Yang Berbahagia Pengerusi JKB(bersongkok putih berbaju merah)


Beberapa penyokong berhimpun.


Kurang pasti - Three Musketeers ke itu?. ^_^


Lagi sekitar perhimpunan.


Dari kanan- Siti Tun Teja bersama dua orang Srikandi Jelita.



Dari kanan- Asrul a.k.a. Geng04 dan Arfizal.










Perhimpunan bersurai setelah sidang media tamat.



Dari kiri - Nafees Wafi a.k.a. Wira Cilik dan Muna Izzah a.k.a. Srikandi Cilik menyatakan, kami inginkan keamanan di Kg. Pondok Kempas yang bertuah ini!.

Petikan : K.A.Com

0 comments:

Catat Ulasan