Iklan


WWF Malaysia Terkejut Melaka Akan Majukan Pulau Upeh (Petikan Bernama.com, 27 Julai, 2009 23:08 PM)

|

KUALA LUMPUR, 27 Julai (Bernama) -- WWF- Malaysia terkejut dengan pengumuman Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam bahawa Pulau Upeh, kawasan pantai penetasan utama penyu karah akan dibangunkan.

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Dr Dionysius S.K. Sharma berkata rancangan ini muncul walaupun WWF-Malaysia mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri itu mengenai pentingnya Pulau Upeh dan pantai penetasan utama penyu karah lain.

WWF-Malaysia menekankan pada pertemuan itu bahawa perlindungan undang-undang bagi semua pantai penetasan utama termasuk seluruh Pulau Upeh diperlukan, kata beliau dalam kenyataan di sini Isnin.

Ia juga menekankan bahawa hanya kesan rendah penyu berasaskan ekopelancongan yang jelas di pulau itu sementara negeri ini memperoleh pendapatan daripada pelancongan serta bagi memastikan survival penyu karah.

Beliau berkata meneruskan pembangunan tanpa mengambilkira keuntungan dan kesan pembangunan terhadap populasi penyu, akan memberi kesan yang tidak baik terhadap habitat penetasan.

"Bagi memberi ruang pada pembangunan yang terancang, kerajaan negeri janganlah melaksanakan penambakan tanah di atas atau berhampiran dengan pulau. Sebarang penambakan seperti itu akan memberikan kesan yang tidak baik kepada penyu," tambah beliau.

Beliau berkata kini pantai penetasan di Melaka termasuk Pulau Upeh tidak dilindungi secara sah. Pemuliharaan penyu karah di Pulau Upeh bergantung pada perlindungan undang-undang di seluruh pulau tersebut.

"Kehidupan penyu berasaskan ekopelancongan bergantung pada penyu kembali ke Pulau Upeh untuk menetas setiap tahun. Rantau Abang adalah satu contoh di mana penyu berasaskan pelancongan didapati salah," kata Dr Dionysius.

-- BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan