Iklan


SOLAT HAJAT & TAKZIRAH MAGHRIB

|

Oleh : Khairul Adli Abdullah.

Pondok Kempas(31/07/09) - Pada hari Jumaat malam Sabtu lepas, pihak Jawatankuasa Bertindak(JKB) telah mengadakan majlis solat hajat dan jamuan makan malam.

Majlis tersebut, diadakan di perkarangan rumah Tn. Hj. Abdullah b. Hassan, Naib Pengerusi JKB, dan dipimpin oleh Yang Berbahagia Ust. Badrul Amin Bahrom(bekas pensyarah UIAM).

Hadirin yang hadir pada malam itu adalah seramai 120 orang. Turut hadir adalah pemimpin utama JKB, En. Mohamad b. Keling, Pengerusi JKB.

Solat hajat tersebut adalah kali ke empat anjuran pihak JKB. Dalam keadaan yang tidak pasti, penduduk hanya mampu memanjatkan doa kepada Ilahi, kerana hanya Dialah tempat mengadu dan memohon pertolongan.

Setelah selesainya solat Maghrib, majlis dimulakan dengan tazkirah lebih kurang dalam masa 15-20 minit.

(a). Antara intipati tazkirah :

1. Mengambil iktibar dari peristiwa Isra' dan Mikraj, serta pengajaran dari perjuangan Rasulullah S.A.W.

2. Turut dibicarakan permasalahan ummah masa kini, katanya Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Iran amat hebat, namun isu sunni-syiah masih tidak selesai sehingga kini. Jadi siapakah umat Islam boleh harapkan, adakah OIC?.

3. Amat pentingnya gerakan masjid, untuk membina kekuatan ummah. Seperti di negeri Selangor sekarang ini, setiap kali waktu solat di masjid-masjid jemaahnya pasti ramai dan melebihi satu saff.

4. Mengenai kezaliman demi kezaliman yang berlaku masa kini, adalah akibat apabila hati seeorang manusia itu sudah bertukar menjadi haiwaniah atau syaitaniah. Namun setiap insan itu mempunyai dhamir(hati kecil), apabila melakukan dosa, rasa bersalah itu pasti ada sekali pun ia cuba menafikankannya.

Setelah tazkirah tersebut selesai, Ust. Badrul Amin mengimamkan solat 'Isyak, dan seterusnya solat hajat dimulakan.

(b). Antara hajat jemaah dan penduduk :

1. Diberikan keselamatan kepada semua ahli keluarga.

2. Pembinaan Eternal Memorial Park - Rumah Pembakaran Mayat & Jirat Cina komersial yang terletak di tengah-tengah Kg. Pondok Kempas ini, dipindahkan ke tempat yang lebih strategik dan jauh daripada kawasan kampung/berpenduduk.

3. Dihindarkan dari segala musibah,

4. Disembuhkan penyakit bagi kalangan penduduk kampung yang sakit, serta dijauhkan dari segala macam penyakit termasuklah H1N1.

Derma kilat turut dilancarkan bagi membantu meringankan beban salah seorang individu/penduduk kampung yang ditimpa musibah, kerana isteri dan anak individu terbabit mengalami masalah penyakit yang serius. Isterinya mengalami penyakit kencing manis/diabetis dan darah tinggi, manakala anaknya mengalami penyakit kegagalan buah pinggang.

Syukur ke hadrat Ilahi, kerana cuaca yang baik pada malam itu menjadikan majlis tersebut berjalan dengan sempurna.

Sekian.

0 comments:

Catat Ulasan