Iklan


ORANG KAMPUNG KELIRU DENGAN STATUS TANAH/TAPAK MASJID

|

Disunting semula : 25/09/09.

Oleh : Khairul Adli Abdullah.

Bismillah,

Allahumma solli 'ala Muhammad.

Setelah hampir 4 bulan bantahan demi bantahan telah dilakukan oleh penduduk kampung Pondok Kempas bersama-sama dengan pihak Jawatankuasa Bertindak bagi Membantah Pembinaan Jirat Cina & Rumah Pembakaran Mayat, namun sehingga kini kami masih belum menerima apa-apa maklum balas juga reaksi yang positif daripada pemimpin atasan sehinggalah pemimpin bawahan yang menerajui pentadbiran kerajaan negeri Melaka.

Pemimpin-pemimpin terbabit terlalu gemar mencari alasan yang tidak munasabah untuk menghalalkan pembinaan Eternal Memorial Park yang dimajukan oleh syarikat Menang Mulia SDN. BHD.

Bahkan kehampaan kami bukan setakat itu sahaja, yang paling mengecewakan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam tidak pernah turun padang dan mengadakan sesi dialog dengan penduduk kampung demi mencari kata sepakat.

Sepatutnya mereka haruslah mencari cara dan jalan yang terbaik untuk membantu kami menghentikan pembinaan Eternal Memorial Park tersebut. Apa yang kami inginkan adalah tindakan bijaksana pemimpin, tetapi bukan alasan yang sebegitu rupa.

Antara alasan yang sering dijaja sana sini adalah, pihak pemaju telah memberi 4 ekar tanah untuk didirikan sebuah masjid buat penduduk kampung Pondok Kempas.

Walau bagaimana pun penduduk kampung tidak sudi menerima tanah masjid pemberian pemaju, kerana mereka telah sedia maklum bahawa tanah masjid tersebut adalah suatu pemberian yang berupa sogokan.

Pada 28 Julai, 2009 - Dalam mendapatkan kepastian tentang status tanah masjid tersebut, pihak Jawatankuasa Bertindak(JKB) telah pun menghantar surat kepada Sahibus Samahah Mufti Negeri Melaka, namun sehingga kini pihak JKB masih belum menerima reaksi mahu pun jawapan daripada Mufti terbabit.

Pada 30 Julai, 2009 - Majlis kenduri bersama penduduk kampung diadakan di surau Pondok Kempas, turut hadir adalah Ahli Parlimen(MP) Jasin Y.B. Datuk Ahmad Hamzah. Di dalam ucapan beliau, Ahmad Hamzah berkata tanah tapak masjid tersebut telah dibeli oleh pihak kerajaan negeri Melaka dari pihak pemaju bagi mendirikan masjid yang bernilai Rm 3 juta.

Manakala beberapa hari lepas pula pada Malam Syi'ar Ramadhan, takaruf di adakan di surau Pondok Kempas, Y.B. Ahmad Hamzah melontarkan kenyataan yang berbeza daripada kenyataan yang sebelumnya, beliau berkata tidak perlulah kita membantah, kerana kita hidup dalam masyarakat berbilang kaum, dan pihak pemaju amat berbesar hati menghadiahkan tanah 4 ekar untuk didirkan sebuah masjid.

Kedua-kedua kenyataan yang bercanggah itu adalah maklumat yang kami terima daripada penduduk kampung hadir pada majlis tersebut.

Akibat dari kenyataan yang bercanggah itu, kami benar-benar berasa keliru, dan kami tertanya-tanya yang mana satukah kenyataan yang benar oleh Yang Berhormat?.


Sekian,
Wallahu'alam.

0 comments:

Catat Ulasan